05 februari 2013

Göran Eliasson har ordet

Det händer något speciellt med operan när den tvingas ut ur den röda sammetsgarderoben och möter i naturen i form av vind, regn och kvällssol. Plötsligt måste operan tala till oss med mer allvar och kraft, mer naken, rå, äkta.

Första gången jag var i kalkbrottet i Draggängarna var när min fru Anna Larsson sjöng där. Hon medverkade i den komprimerade Wagners Ring som skapades 1997 och jag var såld. En finare arena för Wagner, naturlyrikens mästare, är svårt att tänka sig. Att Margareta Dellefors faktiskt var på väg att lyckas med det omöjliga, att göra en internationell operafestspelsarena av ett kalkbrott långt ut i Rättviksskogen, var så galet att det naturligtvis bara måste göras. Sedan medverkade Anna 1998 i en konsert med Håkan Hagegård, Gitta-Maria Sjöberg och Lars Erik Jonsson. Det var fantastiskt, magiskt och galet. Bara något år senare skulle jag själv sjunga där och få känna vilken fantastisk naturlig akustik arenan hade.

Så mitt hjärta har alltid klappat lite speciellt för Dalhalla. Jag har sjungit på många scener, utomhus på den fantastiska Savonlinna i Finland och i Théatre d'Achevëché i operafestivalen Aix-en-Provence, jag har besökt festivalerna i Bayreuth, Hollywood Bowl, Salzburg. Glyndebourne och Bregenz. Och fastän varje festivalarena har sin speciella charm så slår inget det brutala mötet med naturen i Dalhalla. De höga kalkbrottsväggarna som får enorma granar att se ut som miniatyrer där ovanför, den stora öppna himlen med gnistrande augustistjärnor, svalorna som svirrar i kvällningen. Det overkligt turkosa vattnet som ligger som en flytande juvel runt scenen. Dellefors galna idé var genomförbar, eftersom den unika platsen är idealisk för storslagna operaföreställningar.

För det händer något speciellt med operan när den tvingas ut ur den röda sammetsgarderoben och möter naturen i form av vind, regn och kvällssol. Plötsligt måste operan tala till oss med mer allvar och kraft, mer naken, rå och äkta. För att bränna igenom atmosfären fram till publiken kan vi inte fuska. Vi måste försöka beröra på riktigt. Och vi vet att EN del av publiken är motiverad, passionerad för att inte säga förälskad i operans kraft. De åker långa vägar. De köper biljetter långt i förväg. De är ofta pålästa, förberedda. De vet vad de tycker om och vad de avskyr. De ställer höga krav och hungrar efter äkta upplevelser. En ANNAN del däremot är kanske nyfiken, öppen, mer oerfaren. Kanske den dras hit just av frånvaron av sammet, guld och marmortrappor. När man sitter under bar himmel i långkalsonger under jeansen blir man ju rätt chosefri.

Nu vill vi åter själva, under Richard Wagners jubileumsår 2013, producera Wagneropera i Dalhalla. Vi har bestämt oss för att göra Rhenguldet, den första av de fyra operor som ingår i Wagners Ring. I den här operan bygger jättarna den enorma borgen "Valhall" åt överguden Wotan och kommer nu för att kräva in sin betalning. Jättarna är starka och duktiga på att bygga men inte alltid smarta. De kidnappar självaste fruktbarhetsgudinnan, Freia som pant och det gör att alla gudar håller på att tyna bort och dö. Wotan blir pressad att få fram mängder med guld att betala jättarna med. Problemet är att guldet och ringen han hittar är förbannade.

I projektet ligger egentligen bara en stor utmaning. Rollbesättning, scenografi och kostym, allt är förberett och klart. Utmaningen ligger i att få tag i vårt guld för att kunna betala våra jättar.

Det verkar närapå omöjligt. Och så galet att vi naturligtvis måste försöka genomföra det.

Göran Eliasson
Konstnärlig ledare
Dalhalla Opera

Nyheter

Norrmalmstorgsdramat blir opera i Vattnäs!

Norrmalmstorgsdramat blir opera i Vattnäs!

Den 23 augusti 1973 går en maskerad och k-pistbeväpnad man in på Kreditbanken på...

Läs mer

Projekt om operasexism får stöd från Postkodlotteriets Kulturstiftelse

Projekt om operasexism får stöd från Postkodlotteriets Kulturstiftelse

I sommar är det världspremiär i Vattnäs Konsertlada för operan Kärlekskriget,...

Läs mer

Carmen på bio nominerad till internationellt pris

Carmen på bio nominerad till internationellt pris

Biosändningen av förra årets Fal Parsi-produktion av Carmen i Dalhalla har nominerats...

Läs mer

DN recenserar Coco Chanel

DN recenserar Coco Chanel

Ett sagolikt soundtrack framfört av fyra fantastiska röster, tycker DN:s recensent om Coco...

Läs mer

SvD recenserar Coco Chanel

SvD recenserar Coco Chanel

Föreställningen går i Chanelskt svart, skriver SvD:s Bo Löfvendahl.

Läs mer

DI uppmärksammar Coco Chanel-föreställningen

DI uppmärksammar Coco Chanel-föreställningen

Dagens Industri har idag ett uppslag om Coco Chanel-föreställningen på Artipelag med premiär...

Läs mer

SVT visar film om Carmen i Dalhalla

SVT visar film om Carmen i Dalhalla

Lördagen den 3 december kl. 20.05 visar SVT2 delar ur sommarens uppsättning av Carmen i...

Läs mer

Operan om Coco Chanel på Artipelag 6-14 januari

Operan om Coco Chanel på Artipelag 6-14 januari

Den 6-14 januari 2017 ges operaföreställningen om modeikonen Coco Chanel på Artipelag....

Läs mer

Inte för sent att se Carmen på bio!

Inte för sent att se Carmen på bio!

Det finns fortfarande chans att se Carmen i Dalhalla på Folkets Hus och Parkers biografer under...

Läs mer

Expressen: Carmen går som en dans!

Expressen: Carmen går som en dans!

Expressens recensent ser streetdance gifta sig med opera i Dalhalla.

Läs mer

SvD:s recension av Carmen

SvD:s recension av Carmen

”På Dalhalla kretsar allt kring Anna Larsson. Hennes Carmen står stadigt, oberörd,...

Läs mer

DN: Toppnivå!

DN: Toppnivå!

”En Carmen med självklar pondus” skriver Dagens Nyheters recensent Camilla Lundberg.

Läs mer

DD: Carmen lyfter i Dalhalla

DD: Carmen lyfter i Dalhalla

”Carmen i Dalhalla är en högkvalitativ operaupplevelse” tycker Dala-Demokratens recensent...

Läs mer

Dala-Demokraten på besök i Dalhalla

Dala-Demokraten på besök i Dalhalla

Dala-Demokratens Ulf Lundén besökte Dalhalla och fick en pratstund med regissören Ulrik Qvale...

Läs mer

DT besökte Carmen-repetition

DT besökte Carmen-repetition

Ragna Fahlander från Dalarnas Tidning (DT) besökte en av de sista repetitionerna i Stockholm...

Läs mer

Sista repet i Stockholm

Sista repet i Stockholm

Nu drar hela ensemben upp till Rättvik för att repetera på plats i Dalhalla!

Läs mer

Våra fantastiska Carmen-dansare!

Våra fantastiska Carmen-dansare!

Den 13 augusti är det dags för premiär för vår nyskapande Carmen med solister i...

Läs mer

Anna Larsson rolldebuterar som Carmen

Anna Larsson rolldebuterar som Carmen

Den världskända svenska operasångerskan Anna Larsson rolldebuterar som Carmen i årets...

Läs mer

Dansrep vid badstrand

Dansrep vid badstrand

Några av våra 21 fantastiska dansare har vattenrepat inför Carmen-föreställningarna i Dalhalla.

Läs mer

Carmen direktsänds på bio!

Carmen direktsänds på bio!

För första gången livesänder Folkets Hus och Parker opera från Dalhalla.

Läs mer

Om barnen, skolan och den klassiska musiken

Om barnen, skolan och den klassiska musiken

Pers Anna Larsson, årets Carmen i Dalhalla, skriver debattartikel i DT.

Läs mer

Carmen besökte körrepetition

Carmen besökte körrepetition

På måndagsrepet i Uppsala fick Dalhalla Operakör celebert besök av bl.a. Carmen själv.

Läs mer

Vad vill vi med Carmen?

Vad vill vi med Carmen?

När Carmen-teamet besökte Dalasinfoniettan passade Dalarnas Tidningar (DT) på att göra en...

Läs mer

Dalhalla en av världens coolaste musikscener

Dalhalla en av världens coolaste musikscener

American Express listar Dalhalla Opera som en av världens mest spektakulära musikfestivaler.

Läs mer

Det blir en tredje föreställning!

Nu släpps biljetterna till en tredje föreställning av Carmen den 19:e augusti.

Läs mer

Intervju med Göran Eliasson

Intervju med Göran Eliasson

Hej Göran! Vad är din roll i Turandot?

Läs mer

Intervju Niklas Björling Rygert

Intervju Niklas Björling Rygert

Vi fortsätter vår intervjuserie med tenoren Niklas Björling Rygert som precis är påväg ut i...

Läs mer

Stort bidrag från Barbro Osher

Det är med stor glädje vi tillkännager att The Barbro Osher Pro Suecia Foundation har beviljat...

Läs mer

Kollationering

Kollationering

Glada ansikten efter söndagens spännande och inspirerande kollationering!

Läs mer

Stöd från Kulturrådet

Det är med stor glädje vi nu kan meddela att kulturrådet beviljat oss stöd för att kunna...

Läs mer

Dalhalla Opera ger Turandot med Nina Stemme!

Efter den lyckade satsningen på Rhenguldet 2013 är det nu med stor glädje vi återigen kan...

Läs mer

Opera på Dalhalla sommaren 2015

Föreningen Dalhallas Vänner har i samarbete med operaproducenten Fal Parsi AB fastlagt planerna...

Läs mer

Operapremiär hindrad på Dalhalla

Det blir ingen egenproducerad operaföreställning på Dalhalla i augusti 2014.

Läs mer

Se Rhenguldet gratis på Internet!

Alla ni som inte har möjlighet att ta er till Dalhalla kan nu istället se föreställningen via...

Läs mer

Marcus Jupiter regidebuterar

Radiointervju inför regidebuten med Rhenguldet.

Läs mer

Repetitioner i Gustavsberg

Repetitioner i Gustavsberg

Nu är sommaren här på riktigt, och vi längtar till augusti!

Läs mer

Dokumentär om Kerstin Thorborg med Pers Anna Larsson

Imorgon bitti kl. 08:000 sänder SVT2 ett timslångt program om operasångerskan Kerstin Thorborg...

Läs mer

Göran Eliasson har ordet

Göran Eliasson har ordet

Det händer något speciellt med operan när den tvingas ut ur den röda sammetsgarderoben och...

Läs mer

Rhenguldet i Dalhalla 2013 - Nystart för dalhalla Opera!

Richard Wagners Rhenguldet – första delen i den väldiga Nibelungens ring – ges i sommar i...

Läs mer

Fal Parsi Produktion AB

Litorinavägen 22, 181 66 Lidingö
Tel. 076-761 24 03
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Kontakt

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
VD
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Konstnärlig ledare
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Pressansvarig